itfag – blogginnlegg om blogg

Det har seg slik at jeg nå er blitt student (nå igjen!). Et av fagene som inngår i bachelor-graden jeg nå skal oppnå er “Sosiale medier”. Jeg hadde i grunnen ikke tenkt meg å føre noen blogg, all min skepsis til å utlevere meg selv offentlig tatt i betraktning. (Men så har jeg også for noen år siden begått denne siden, da egentlig tenkt som en statisk side, og kanskje etter hvert starten til en bokprosjekt, så fullt så skeptisk er jeg kanskje ikke.)

itfagFørste oppgave i “Sosiale medier” er analysere bloggen itfag (http://blogg.itfag.hist.no/). Bloggen er publisert på WordPress-plattformen, noe som er veldig gunstig, med tanke på enkeltheten, fleksibiliteten og funksjonaliteten denne plattformen gir. Bloggens tag-line “Teknologi. Data. Læring. Deling” indikerer ganske klart bloggens interesseområder. Takket være den noe uvanlige kombinasjonen av slagord (det er ikke ofte man ser teknologi og læring i samme blogg) vekker den umiddelbart interesse og definerer sin målgruppe. En unektelig fordel med denne plattformen er også at den kan installeres og på egen server og hostes uavhengig av Worpress. Dette gir på den ene siden en større fleksibilitet mtp. egne løsninger, og på den andre siden er driften on premises, som gir bedriften større kontroll over stabiliteten og sikkerheten.

Bloggen tar for seg aktuelle, IT-studierelaterte temaer, det være seg (ifølge “Om denne bloggen”-boksen) “teknologi, IKT, sosiale medier, læring, studietips, forskning, effektivitet, tips og triks“, og føres av lærere ved HiST. I tillegg til rette seg til egne studenter, er dette også et klart markedsføringspunkt mot andre – potensielle studenter – bloggen er et signal til alle som overveier studier ved HiST at staben ved høgskolen er opptatt av å være oppdatert på teknologifronten, engasjere seg og sine studenter faglig, men bryr seg også  om deres studentenes ve og vel. Dette skaper unektelig godt inntrykk, den uformelle bloggformen er med å redusere distansen mellom lærer og (potensiell) student, bidrar til å skape tillitsforhold og senker terskelen for å ta kontakt med lærere. Dette betyr at jobben som legges ned for å opprette og vedlikeholde bloggen gir positive resultater på flere ulike måter. Added value eller merverdi, som det fint heter på bedriftspråket.

Tag cloud fra itfag-bloggen.

Tag cloud fra itfag-bloggen.

Itfag-bloggen gir inntrykk av profesjonell tilnærming, men også tilgjengelig tone og design som er karakteristisk for bloggformen. Innholdet omfatter faglig teknisk datarelatert informasjon for de som er interessert i det, men også mye informasjon relatert til studieteknikk. Tag cloud-en (oversikten over stikkordene innleggene er merket med hvis størrelse angir popularitet) i margen røper på en smart og intuitiv måte at de mest leste artikler dreier seg om effektvitet, studentbidrag og studenter, men også programmering og video. I tillegg til taggskyen og bloggtypiske arkivet, med lenker til artikler gruppert etter dato, inneholder margen flere nyttige verktøy som hjelper leseren å orientere seg i bloggens innlegg. Leseren gis muligheter for å velge innlegg etter kategorier og antall innlegg i hver av dem, mest datoaktuelle innlegg. Søkefeltet gir mulighet for å søke etter innlegg som inneholder bestemte søkeord, og e-postvarsling byr på fortløpende oppdateringer om nye innlegg på bloggen direkte i innboksen.

En annen nyttig funksjon i bloggen er kommentarfelt. Alle innleggene har mulighet for at både leseren og forfatteren kan komme med tilleggsinformasjon til artikkelen, spørsmål og svar. Med andre ord – i god Web 2.0-ånd kan man interagere med både innholdet i innlegget (ved å sitere og parafrasere), forfatteren og andre leserne. Kommentarfelt er veldig viktig verktøy, som ofte bidrar til utvide forståelsen av feltet som omtales i selve innlegget, samtidig som det engasjerer alle sider på en helt annen måte enn selve artikkelen.

Alle disse funksjonene gjør at bloggen en lett og intuitiv å forholde seg til. Man kan enkelt finne frem til interessant og relevant informasjon. Leseren kan interagere med innholdet, forfatteren og andre lesere. Ved å benytte seg av en bloggplattform får forfatteren statistikk- og analyseverktøy som kan bidra til å øke kvaliteten av innlegg og relevansen for den valgte målgruppen. Det kommenteres ikke så mye i artiklene på itfag-bloggen, men så er også målgruppen ganske liten og interessefeltet ganske smalt…

Advertisements
This entry was posted in Oppgave and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to itfag – blogginnlegg om blogg

  1. Elin says:

    Hei Janusz, en liten hilsen fra en medstudent ved informatikkstudiet hos HiST her 🙂 Jeg forstår skepsisen din til å utlevere for mye i sosiale medier, det er bra å være oppmerksom på hva man skriver og hva slags spredning og langvarighet som kan bli resultatet. Men dette går nok bra, jeg er sikker på at du er påpasselig der nå som bloggingen blir en pålagt del av studiet. Lykke til videre i studiet 🙂

    • januszring says:

      Takk, Elin! 🙂 Vi har vel vært medstudenter en stund allerede, tror jeg 🙂

      Min skepsis kommer nok mest av den dårlige erfaringen med alle som twitrer, blogger og benytter seg av alskens midler for å spre sine meninger til hele verden uten det minste snev av refleksjon om hva dette egentlig innebærer for dem selv og andre. Så lenge man har et mening med det man deler med andre og et mål med denne delingen, så har jeg ingen problemer med hverken blogg, twitter, eller hva man ellers skulle finne på. Det er som med folk som deltar i diskusjoner – det er alltid en del av dem som sier noe bare å kunnehøre egen stemme. Samme med blogger – bare mer – veldig mange skriver og deler bare for å kunne se egne ord publisert på “dette internettet”. Så det er kanskje dette misbruket av sosiale medier jeg har kontestert, hittil i alle fall…

      Men ja, dette går nok bra 🙂 Tviler på at jeg blir notorisk blogger og twitrer med det samme, men jeg klarer meg nok gjennom faget… Lykke til til deg også 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s